مجله اینترنتی پریناز ، پورتال خبری و سبک زندگی

مجله مد: سارا اسفندیاری – طراح برگزیده بزرگترین و اولین جشنواره مد و لباس کشور + عکس

4

به گزارش مجله اینترنتی پریناز سرویس دنیای مد

سارا اسفندیاری – طراح برگزیده بزرگترین و اولین جشنواره مد و لباس کشور


Sara Esfandiari

سارا اسفندیاری : دوستان من در عرصه مد و لباس بیشتر من را با نام “سارا اسفندیاری” می‌شناسند. البته که نام دختران و برند من هم بر اساس همین عنوان “سارا” انتخاب شده است. دختران من، “آرمینا” و “سارینا” نام دارند که به نوعی برگرفته از همین نام سارا بوده و برند من با عنوان “آرسا” برگرفته از نام دخترانم و بر هم ریخته حروف واژه سارا نامگذاری شده است.

خانم اسفندیاری، لطفا از پیشینه حضورتان در عرصه مد و لباس بگوئید.

شکوفه اسفندیاری : دوستان من در عرصه مد و لباس بیشتر من را با نام “سارا اسفندیاری” می‌شناسند. البته که نام دختران و برند من هم بر اساس همین عنوان “سارا” انتخاب شده است. دختران من، “آرمینا” و “سارینا” نام دارند که به نوعی برگرفته از همین نام سارا بوده و برند من با عنوان “آرسا” برگرفته از نام دخترانم و بر هم ریخته حروف واژه سارا نامگذاری شده است. 10 سال است که در حوزه مد و لباس فعالیت دارم و کارم را با استایلیست بودن آغاز کردم و از شش سال پیش به شکل تخصصی و با مدرک دانشگاهی فعالیت می‌کنم. مدرک کارشناسی خود در رشته زبان و ادبیات فرانسه را از دانشگاه تهران دریافت کرده‌ام اما در مقطع کارشناسی ارشد طراحی لباس خوانده‌ام. بیش از پنج سال با کمپانی‌های ترکیه همکاری داشتم و عمده تجاربم را در همان سال‌ها کسب کردم. تجربیاتی که تا به امروز در کار حرفه‌ای کمک قابل توجهی به من کرده است. ترکیه سال‌هاست که به علم روز در زمینه تولید لباس مجهز شده‌اند اما در طراحی همچنان معتقدم چشم صنعت مد و لباس ترکیه به سمت طراحان ایرانی است و با آغوش باز از همکاری طراحان ایرانی استقبال می‌کنند. بسیاری از همکاران من با ترکیه همکاری می‌کنند، اما خبر خوب این که طی دو سه سال اخیر تمایل فعالیت این طراحان در ایران بسیار بیشتر از ترکیه است.

سارا اسفندیاری
سارا اسفندیاری

سارا اسفندیاری – طراح برگزیده بزرگترین و اولین جشنواره مد و لباس کشور

شما به عنوان یکی از مدرسان کاربلد به ویژه در کارگاه‌های آموزشی شناخته شده هستید. لطفاً به برخی سرفصل‌های آموزشی که به زعم خودتان بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند و برآمده از نگاه آسیب‌شناسانه شما در عرصه مد و لباس کشور هستند اشاره بفرمائید.

همانطور که در بسیاری از کارگاه‌ها هم به این نکته اشاره می‌کنم، امروز بزرگترین معضل ما در جامعه مد و لباس، فارغ‌التحصیلان بدون مهارت است، فارغ‌التحصیلانی که کارورزی‌های خوب نگذرانده‌اند می‌توانند در کنار افراد باتجربه که در هر زمینه‌ای بزرگترین سرمایه‌های ما در این کشور هستند، قرار گرفته و با مسیرهایی که افراد با تجربه طی کرده‌اند آشنا شوند. به نظر من حوزه مد و لباس طی سال‌های اخیر بزرگترین قدم‌ها را در اثبات ماهیت طراحان برداشته است. نیاز جامعه به این مهم اثبات شده در حالیکه ظرفیت‌های گسترده‌ای هم در این بخش وجود دارد. با وجود این پتانسیل‌ها، نه تنها می‌توانیم از بازارهای خارجی بی‌نیاز شویم حتی به راحتی این ظرفیت وجود دارد که بازارهای کشورهای همسایه را به راحتی از دست کشورهایی همچون ترکیه خارج کنیم. ترکیه بزرگترین قطب تولید لباس در منطقه و حتی اروپا است با این همه ما به راحتی می‌توانیم این بازارها را پس گیریم البته که باید مراقب باشیم که مسیرها را به درستی طی کنیم. استعدادیابی به نظر من نخستین قدمی است که ما باید برداریم. دانشجویان مستعد این حوزه با روش‌هایی به راحتی کشف می‌شوند پس باید در پرورش این استعدادها تلاش کرد. من در اکثر کارگاه‌هایی که برگزار می کنم هنرجویان را با چالش‌هایی مواجه می‌کنم و در ادامه و با تکیه بر همان چالش‌ها،  به راحتی استعدادهای خلاقانه را شناسایی می‌کنم. یکی از این روش‌ها اوریگامی است که با استفاده از کاغذ، خلاقیت ذهن و دست و همچنین تمرکز به کار بسته می‌شود و این‌گونه متوجه می‌شوم که آیا این دانش‌آموز و هنرجو که برای حضور در عرصه مد و لباس ابراز علاقه‌مندی کرده است، آیا استعداد خاصی هم دارد یا خیر. پس از کشف استعداد باید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. البته منظور من فعالیت هدفمند کارگاهی است نه اینکه صرفاً یک کارگاه برگزار و میزان یادگیری شرکت‌کنندگان سنجیده شود. به راحتی می‌توان 20 عنوان در جامعه طراحی نام برد که سرمایه‌های امروز کشور ما هستند اما متأسفانه آن‌ها هم شناسایی نشده‌اند. شناسایی استعدادها توسط فعالان و مسئولین امر می‌تواند در مدت زمان کوتاه نتایج بسیار خوبی رقم زند. البته پرداختن به طراحی‌های مفهومی از نیازهای مبرم جامعه طراحان است. می‌توان گفت طراحی لباس‌های مفهومی در جامعه ما جایگاهی ندارد در حالی که این بخش با سرعت بالا، افراد خلاق را به جامعه معرفی و آن‌ها را بارز می‌کند. زمان آن رسیده که طراحان را به علم روز مجهز کرد و مهارت هایی را به آن‌ها آموخت.

خانم سارا اسفندیاری لطفاً در خاتمه از فعالیت و برنامه‌های آتی خود در عرصه مد و لباس بگوئید.

پروژه‌ای با نگاه جدید به لباس اقوام ایرانی در دست دارم. طراحی‌هایی که این روزها در این زمینه انجام می‌دهم، برداشت‌های شخصی من از لباس اقوام است یعنی المان‌های فرهنگ ایرانی را در این آثار حفظ کرده‌ام درحالی‌که نتیجه کار به هیچ وجه کپی‌برداری از لباس اقوام نیست. خوشبختانه امروز لباس‌های طراحی شده توسط من در این باب مارکت خوبی پیدا کرده است. چندی پیش گروهی از هنرمندان رقص‌های ایرانی و سماء در گلوبال ویلیج دوبی با لباس‌هایی که این‌گونه برایشان طراحی کرده بودم حضور داشتند. از 72 کشور با لباس سنتی ملل مختلف در این رویداد حضور به هم رساندند و تبادل فرهنگی بسیار خوبی در آن رقم خورد. همچنین با دوستانی در کشور امریکا مذاکراتی داشته‌ایم و آن‌ها ابراز تمایل کرده‌اند که لباس‌هایی برای دانش‌آموزان ایرانی توسط ما طراحی شود تا فرهنگ ایرانی نزد این کودکان به ویژه ایرانیان متولد امریکا احیا شود. در مجموع این‌روزها هدف من احیای لباس‌های ایرانی به ویژه در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان به جایگاه لباس در انتقال نمادهای سنتی و فرهنگی است. المان سنتی اگر به شکل کهنه باقی بماند با تغییر نسل‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود پس وظیفه اصلی ما طراحان، تجهیز آن‌ها به علم روز و تطبیق با شرایط جامعه پیشرفته و مدرن فعلی است.

منبع خبر هنر آنلاین



منبع خبر

گرد آوری : https://parinaz.net/

Comments are closed.