مجله اینترنتی پریناز ، پورتال خبری و سبک زندگی

مجله حادثه : ابررسانه فوتبال اجتماعی

3

به گزارش مجله اینترنتی پریناز سرویس حوادث

ابررسانه فوتبال اجتماعی


به گزارش ایرنا، تیم فوتبال لیورپول در دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا که تمام انگلیسی بزگزار شد، با شکست دو بر صفر تاتنهام، دیگر تیم انگلیسی جام قهرمانی اروپا را بالای سر برد و به حاکمیت تیم‌های اسپانیابی در کسب عنوان قهرمانی در این مسابقات، پایان داد.

در حالی لیورپول و تاتنهام در رقابتی نزدیک دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا را برگزار کردند که تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برگزیت روی روح و روان فوتبال این کشور هنوز اثر گذار نشده است حتی دیدار نهایی لیگ اروپا را دربی چلسی و آرسنال در باکو برگزار شد تا چلسی قهرمان لیگ اروپا شود درست مانند لیورپول که از انگلستان به قهرمانی اروپا دست یافت.

امسال ۴ باشگاه‌ها انگلیسی در دو جام معتبر و مهم اروپا حضور داشتند در حالی که این کشور درگیر مساله برگزیت بود و حالا سوال اینجاست رویکرد رسانه‌ها به فوتبال اجتماعی سیاسی است یا فقط منحصر به ورزش است.

لیورپول قهرمان جام باشگاه‌های اروپا، در حافظه تاریخی خود فاجعه و حادثه ” هسیل ” را دارد که در آن فاجعه پیش از آغاز فینال جام باشگاه‌های اروپا در ۱۹۸۵ میان تیم‌های یوونتوس و لیورپول رخ داد و در اثر ریزش دیوار ۳۹ هوادار یوونتوس کشته شدند و در نتیجه تیم‌های انگلیسی، ۵ سال از حضور در رقابت‌های اروپا محروم شدند.

بخشی از تاریخ فوتبال را همین خاطرات تلخ تشکیل می‌دهد که در حافظه تاریخی ورزش باقی خواهد مانند، درست مانند درگیری میان طرفداران فوتبال در لیگ مصر دست‌کم ۷۶ کشته و نزدیک به هزار زخمی بر جای گذاشت و آن زمان محمد صلاح بازیکن لیورپول هنوز کودکی بیش نبود و به قول خودش ” از یک روستا به قهرمانی در اروپا رسیده که این مهم برایش باور کردنی نیست”.

همان زمان سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به خانواده‌های قربانیان حوادث پورت‌سعید تسلیت گفت و اظهار کرد، روز چهارشنبه روز سیاهی در تاریخ فوتبال بود.

اکنون تمام آن دوران تلخ فوتبال در جهان سپری شده است و فوتبال از حالت سیاسی به رویکرد اجتماعی و جامعه شناسانه خود رسیده است و این ورزش در قامت یک پدیده اجتماعی از رویکرد سیاسی دور شده است.

در زمان حاضر فوتبال در دور افتادن ترین روستاهای آفریقا، طرفداران متعصبی دارد، در روستاهایی که حتی ممکن است ابتدایی‌ترین امکانات زندگی وجود نداشته باشد، در حالی که عده‌ای با فوتبال تجارت می‌کنند و عده‌ای نیز از آن به یک مؤلفه صرف ورزشی اجتماعی لذت می‌برند و در تنها جایی که ورزش می‌تواند کامیابی‌ها و تلخ کامی‌ها را جلوه‌ای کند، حافظه تاریخی باشگاه هاست.

فوتبال، برای برخی از مخاطبان از منظر سوژه جامعه شناسی تبدیل به یک مدل از سبک زندگی شده است و نوعی زیست اجتماعی را با باخت‌ها و پیروزی تیم‌های فوتبال در این سبک زندگی برای آنها خلق کرده است.

اکنون فوتبال را دیگر نمی‌تواند بدون حضور اجتماعی مخاطبان معنا کرد و فوتبال دیگر رویکردی غیررسانای خود را از دست داده است و در میان تحولات رسانه‌ای، خودش را یک اَبررسانه تبدیل کرده است.

فوتبال در تعاملات اجتماعی اکنون بایسته‌های اخلاقی را در نظر گرفته است و کوچک‌ترین حرکت خلاف در مسیر آرمان‌های اخلاقی با شدیدترین مجازات‌های ورزشی همراه است.‌

زمانی که از فوتبال اجتماعی حرف زده می‌شود باید یادی شود از جمله معروف رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ زمانی که این کشور میزبان جام جهانی فوتبال بود.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی آن زمان به مردم این کشور اعلام کرد: برای پایان دوره رنج‌ها و مشقت‌ها آماده باشند و چون زمان جشن ملی فرارسیده است.

زمانی فوتبال تحت تاثیر پارامترهای تعیین شده تلویزیون بود و رسانه‌های دیگر، اکنون همه چیز متفاوت‌تر از گذشته شده است و این فوتبال است که برای تلویزیون و رسانه‌ها تعیین تکلیف می‌کند.

حالا جامعه شناسی فوتبال اعلام می‌کند که محمد صلاح بازیکن مهم و اثر گذار لیورپول در طول روز دیدار نهایی جام باشگاه‌های اروپا روزه بوده است و کسانی که سبک زندگی این بازیکن را دنبال می‌کنند، به دنبال مفهوم روزه داری هستند.

کارشناسان بر این عقیده اند اکنون فوتبال به بخشی از فرهنگ ملل تبدیل شده است، فرهنگ پست مدرنی که ابژه‌های معنا بخش آن جدال‌های و جنگ‌های تیم‌ها برای کسب پیروزی است برای خلق شادی در بین هواداران، که این خلق شادی در فرایند تیم داری تبدیل به ثروت مالی می‌شود.

کتاب روانکاوی فرهنگ عامه (The psychoanalysis of popular culture) اثر ” بری ریچاردز ” در بخش فوتبال، با رد برخی از نظریه پردازی ها فروید، به این مساله اشاره دارد که فوتبال همانند موسیقی جاز و پاپ بر روح و روان نسل جوان اثرگذار است ولی باعث اضمحلال اخلاقی جامعه نخواهد شد.

در نهایت برای فوتبال این سوال پیش می‌آید که آیا این ورزش به یک ابر رسانه (Hypermedia) تبدیل شده است؟

نشانه شناسی تصویری فوتبال بر این حکایت دارد که فوتبال در حال تبدیل شدن به یک ابررسانه در حوزه زیباشناسی ورزش است و ابر رسانه در ارتباطات به مفهوم علمی آن مد نظر نیست بلکه به ابژه‌های اجتماعی آن توجه شده است.

انجام حرکات پس از گل زدن بازیکنان می تواند دال و مدلول های باشد که بخشی از نظام نشانه شناسی باشد که در ابر رسانه ای به نام فوتبال، حاوی پیام های مختلف است.‏

گاهی شادی پس از گل، حاوی یک پیام رمانتیک، یک پیام تراژیک یا یک مفهوم اجتماعی و تاریخی است که نیازمند واکاوی رسانه ای است.

یوسفعلی اباذری گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران در شماره ۱۹ ماهنامه علوم اجتماعی بهار و تابستان ۱۳۸۱ در برابر جامعه شناسی ورزشی ” نوربرت الیاس” نوشته است: ” جامعه شناسی اِلیاس، جامعه شناسی فیگوراتیو است، افراد مدام در حال تعامل قرار دارند، در فوتبال افراد علاوه بر اینکه با تیم‌های رقیب، رقابت دارند با خودشان نیز رقابت دارند و سیالیتی که در فیگوراتیو است، در فوتبال نیز وجود دارد”.(نقل به مضمون).

با این اوصاف، فوتبال دیگر یک ورزش به معنای صرف و خام نیست، یک رسانه اجتماعی برای بیان جامعه شناسی روانکاوانه افراد است، از ورزشکاران، مربیان تا تماشاگران، که مجموعه‌ای یک جامعه را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال لیورپول با کسب ششمین عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به سومین تیم پرافتخار معتبرترین رقابت های باشگاهی جهان تبدیل شد.

لیگ قهرمانان اروپا از سال ۱۹۵۵ آغاز شده است و از سال ۱۹۹۲ با تغییرات گسترده ای مواجه شد و با فرمت جدید به کار خود ادامه داد.

در دیدار پایانی فصل جاری این رقابت ها، لیورپول در فینالی تمام انگلیسی با گل های «محمد صلاح» و «دیوک اوریگی» با حساب ۲ بر صفر مقابل تاتنهام به پیروزی رسید و برای ششمین بار، فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد و جای بایرن مونیخ را در رتبه سوم تیم‌های پرافتخار گرفت.

دیدار فینال تمام انگلیسی باشگاه‌های اروپا در حالی برگزار شد که شهر مادرید میزبان این رقابت ها بود، تماشاگران مادرید که چشم دیدن تیم‌های انگلیسی و ایتالیای را در ورزشگاه های خود ندارند.

۲۰۹۷



منبع خبر

گرد آوری : https://parinaz.net/

Comments are closed.